СТАТТІ
Категорії каталогу
MOTORCYCLE TOURS / МОТОТУРИ [2] |
ЕНДУРО
[13]
Все, що пов'язано з позашляховими мотоциклами та змаганнями
|
ПОДОРОЖІ
[30]
Тривалі мотоподорожі
|
МОТОКРАЄЗНАВСТВО
[5]
Місця, варті уваги мототуриста
|
МОЇ МОТОЦИКЛИ
[3]
Honda XR400R та Honda XL250 Degree-2
|
ЯХТИНГ В ТУРЕЧЧИНІ / ЯХТИНГ В ТУРЦИИ
[0]
Ми пройдемо там, де ви ще ніколи не були! Ви зрозумієте, яка величезна різниця між Туреччиною отельною та Туреччиною яхтенною!
|
Головна » Статті » ЕНДУРО |
Згідно зі статистикою ООН кількість грунтових доріг в світі щонайменше в
10 разів перевищує кількість асфальтованих, що ж стосується до власне
бездоріжжя, то тут за визначенням просто необмежені простори для дій. Тож не
дивно що виробники мотогуми приділяють велику увагу вседорожньому та
позадорожньому сегментам ринку. Тим не менш, цей напрямок бізнесу шиноварів
досить консервативний. На відміну від шосейної гуми, вимоги до якої постійно
посилюються, тут у фаворі усталені, випробовані часом класичні рішення.Числені та різноманітні
моделі покришок розрізняються перш за все малюнком протектора та будовою
каркасу. ПротекторОсновна функція протектора — забезпечення
продольної та бокової сили зчеплення з поверхнею. Особливості різноманітних грунтів
ставлять різні, а іноді й протилежні вимоги до протектору. Тому для реалізації
можливостей ендуро дуже важлива гума. Недоречний вибір покришок інколи здатен майже повністю знищити
позадорожний потенціал мотоциклу. Зазвичай по застосуванню покришок грунт поділяють
на твердий, середній та м’який. Під твердим грунтом розуміють добре утрамбовану
грунтовку та скам’янілу суху глинисту почву. Середній грунт це сухі або трохи
вогкі лісові та польові стежки. М’який — розкатана супіщана почва та трохи
підсохлий мокрий грунт (так званий ”пластилін”). Для відвертого багна, піску та
гравію, а також їх комбінацій, існують окремі рішення. Гума
для твердого грунту для надійного зчеплення мусить мати відносно щільний
малюнок протектора — грунтозачіпи великі, а просвіти між їх рядами грунтозачіпів вузькі. Бокові грунтозачіпи не дуже розвинуті та мають
малий розліт в боки — на твердому грунті цього досить. ![]() Покришки Metzeler MC6 для твердого грунту Гума для м’якого грунту,
навпаки, має „шашки” малого розміру та великі
просвіти між ”лопатями”, а в моделях, розрахованих на екстремальні умови
(багно) — просто гігантські. Кремезні бокові грунтозачіпи дуже розведені в боки. Це робиться заради кращого
самоочищення покришки та впевненого зчеплення з ненадійною поверхнею в
поворотах. Покришки Pirelli MT44 Lagunacross створені для праці в екстремально важких рихлих пісках Малюнки протектора для середнього грунту являють собою безліч
перехідних варіантів вищезгаданих базових типів. Задня покришка Bridgestone M404 для середнього грунту Протектор покришок, розрахованих одночасно на грунт і на асфальт, заради збільшення поверхні контакту значно щільніший суто позашляхових. ![]() Незважаючи на досить погрозливі шашки протектору, гума Continental TKC80 в багні працювати не буде Таким чином, кожна модель гуми має певну
спеціалізацію. Зазвичай виробник вказує її в каталозі, але при наявності
деякого досвіду ”фах” гуми будь-якого типу можна зрозуміти і самостійно, по
вищеприведеним особливостям малюнку протектора. Зрозуміло, що рідко
розташовані грунтозачіпи гуми для м'якого грунту не здатні утримувати мотоцикл
на твердій поверхні, а міцності відкопилених бокових шашок не вистачить, щоб
скласти опір відцентровим силам — вони будуть ”грати” та підломлюватись, що не
дозволить впевненно проходити повороти. У покришок для твердого грунту в багні
будуть проблеми з самоочищенням протектору та знову ж таки з поворотами — їм
просто нічим чіплятися за грунт, що висклизає з під колес. Існує декілька
підходів що до примирення цих протиріч, кожен має як сильні, так і слабкі
сторони. Концепція універсальної гуми — забезпечити пересування де завгодно — дуже приваблива на словах, але, на жаль, дуже
далека від дійсності. Універсальні покришки частково виправдовують свою назву
тим, що дозволяють більш-менш впевненно, але далеко не чудово, почуватися на
асфальті та більшості грунтових шляхів. Програваючи спеціалізованій гумі на
всіх фронтах, тим не менш, універсальні покришки надають змогу хоч якось
проїхати майже всюди. Ендурна гума переносить акцент на грунт, більш-менш
вдало намагаючись охопити якомога більше його різновидів, але залишаючи
можливість нетривалих та обережних вилазок на асфальт. Значно кращі можливості
ніж у універсальної не тільки на грунтовках, а й власне на бездоріжжі,
затьмарюється більш ніж скромними талантами на дорозі. І, нарешті, кросові покришки — бездоганні
професіонали вузького профілю. В разі раптової зміни типу грунту можуть
розчарувати, а то й зробити боляче. До того ж не йде й мови про їхнє
застосування на дорогах. КаркасКаркас покришки відіграє дуже важливу роль. Від
його якості залежить міцність шини, опір проколам та можливість без руйнівних
наслідків для гуми їхати на низькому тиску. Каркас позашляхової покришки
повинен бути щонайменше чотиришаровим, а в піщано-гравійних умовах пустель і
6-шаровий не буде зайвим. На відміну від дорожніх шин каркас позашляхових
завжди діагональний — міцність боковин на офф-роуді не менш важлива, ніж
робочої поверхні. Структуру та матеріал каркасу неможливо побачити,
але його якість напряму залежить від ціни. Найменше зло, яке варто очікувати
від дешевої гуми це швидкий знос та часті проколи. Але може статися і значно
гірша ”пригода” — наприклад, розшарування покришки при довготривалому
пересуванні на підспущених шинах. Тому, якщо дозволяють фінанси, варто обирати
гуму від іменитих виробників, з яких в Україні представлені Bridgestone, Dunlop, Metzeler, Michelin, Pirelli. Більш бюджетний
варіант — гума Kenda тайваньського виробництва та Mitas чеського, вони дещо дешевші за покришки
розкручених брендів. Перша марка популярна в США, друга — в Європі. Власне гумаПокришки, які розраховані перш за все на грунт,
виробляються майже з чистого каучуку з мізерними домішками сажі. Вони важкі та
дубові, але саме це і необхідно в екстремальних позашляхових умовах — така
покришка дуже міцна та довговічна. Чим сильніше наголос
зсувається в бік асфальту, тим більша масова частина сажі з’являється в
рецептурі. Вона надає м’якість, необхідну для зчеплення з асфальтом, але
зменшує надійність та ресурс на бездоріжжі. В деяких моделях універсальної
гуми, зокрема Pirelli, застосовуються дорожні технології, коли центр покришки виробляється з
більш твердої гуми, а боковини зі значно м’якішої. Гумовий тайнописНа боковині будь-якої покришки вистачає
тарабарщини. Найбільш помітна (якщо не брати до уваги назви бренду та моделі),
має приблизно такий вигляд: 120/90R18 88P або дещо коротший: 4,6R18 88P. Перша цифра (в нашому
випадку ”120”) означає ширину покришки в міліметрах. Це число може бути
дробовим, наприклад ”4,6”. В такому разі ширина виміруються в дюймах, який
складає 25,4 мм. Друга цифра — висота профілю покришки в відсотках до ширини, в
нашому випадку — 90 %. Цієї позначки не буде на гумі, ширина якої подається в
дюймах — ці покришки завжди повнопрофільні, тобто висота профілю дорівнює 100%.
R — діаметр ободу в
дюймах. Останні цифри та літера — умовні позначення максимальної швидкості та
навантаження, на які розрахована покришка, з подробицями цього маркування можна
ознайомитися в „Мотодрайві” №11 за 2007 рік. На більшості позашляхових
мотоциклів родом з минулого тисячоліття виробник подає рекомендовану ширину
покришки в дюймах, а сучасна гума найчастіше вимірюється в міліметрах і має
неповний профіль. Тому перед купівлею сподобавшихся шин варто ознайомитися з
рекомендаціями саме їхнього виробника що до способу перерахуваня розміру,
методики дещо різняться. Покришка 120/90, підібрана на заміну 4,6 (тобто 117
мм), наприклад, в деяких шинників може сягати 130 мм ширини або навіть більше. Навантаження значною мірою залежить від ширини
покришки. Тому в разі потреби є можливість його чуттєво збільшити шляхом
установки покришки на 10 мм ширше. Конструкція більшості мотоциклів це
дозволяє, але в ”пластиліні” буде ризик розтрощити налиплим грунтом деякі
деталі обвісу. Перш за все це стосується захисту ланцюга, амортизатора та
ведучої зірки, гофрів вилки, бардачків для інструменту, а також переднього
крила в разі, якщо воно нижнє. На легких ендуро Kawasaki в небезпечному сусідстві з
задньою покришкою опиняться навіть бачок системи охолодження (4Т), або бачок
для мастила (2Т). Тому перш ніж приймати рішення ставити ширші покришки варто
уважно оглянути свій мотоцикл и впевнитися що це безпечно. Незважаючи на певний
ризик, таке рішення може чуттєво полегшити життя перевантаженим
туристам-далекобійникам та при необхідності тривалої їзди по піску. Також на боковині подана інформація що до будови
каркасу. Обов’язково позначається кількість шарів корду (plies)
на робочій поверхні (tread)
та боковині (sidewall), вони можуть різнитися. В разі, якщо каркас
виготовлений з двох або більше різних матеріалів, ці дві строки перетворюються
на таблицю. Під словами “tread” та “sidewall” будуть стовпчики з цифрами та назвою матеріала, з
якого вироблені ці шари корду. Ну і, нарешті напис ”Not for highway use” (Не для використання на шляхах) на боковині обов’язково
мають покришки, які не мають дозволу
DOT (Транспортний департамент США) та/або ECE (Економічна комісія Об’єднаних Націй для
Європи) для застосування на асфальті. Кросова гума для спорту (Motocross Competition)Кросова гума має жорстку спеціалізацію: для твердої,
середньої або м’якої поверхні. Покришки Competition для багна (в каталогах позначаються “muddy terrain”, або “very soft terrain”) — єдиний спосіб впевненно почуватися на
цій специфічній поверхні, жодне інше рішення тут не в змозі працювати на
відмінно. Спортивна гума для піску має рідко розташовані ”лопаті” з профілем,
який звужений на кінцях, для іншого грунту вони взагалі непридатні. Кросова гума розрахована на швидкістну їзду в
спортивному стилі, тому спеціалізація тут насправді дуже вузька. Це не означає
що зміна типу поверхні унеможливить пересування, але відчутно його ускладнить.
Як доводить практика на піску, наприклад, навіть універсальна гума веде себе
значно краще кросової для твердого грунту. Тому, як це не дивно на перший
погляд, спортивні кросові покришки як ніякі інші необхідно застосовувати за
призначенням, тільки тоді вони будуть працювати як треба. Ця обставина суттєво
обмежує, якщо не сказати унеможливлює, застосування кросової гуми Competition на ендуро. Тим не менш, якщо все ж таки є потреба саме в такій
гумі, тут є з чого вибирати. Серед модельних ліній Michelin Starcross, Pirelli Scorpion та Mitas серії С з двозначними
номерами можна знайти гуму під який завгодно грунт. Привертають увагу покришки Mitas C-16 (зад), C-17 та C-21 (перед), які мають одночасно дозволи DOT та ECE для обмеженого застосування на асфальті (в пропорції 80 %
грунт, 20 % асфальт). Kenda в цій категорії пропонує тільки K770, розраховану під
пісок та багно. Моделі K771 та K772, якщо вірити рекламі, спеціально розроблені під
гоночні траси в Міллвіллі та в Карлових Варах, тому незрозуміло навіщо їх
пропонують за межами США та Чехії. Звичайна ж кросова гума на
пересування асфальтом не розрахована. В розвинутих країнах дорожній поліції про
це добре відомо, і за виїзд на позашляховій гумі на дорогу передбачені суворі
покарання. Незважаючи на те, що інспекторів української ДАІ питання
відповідності гуми турбує мало, не варто спокушати долю. Справа в тому, що
високі грунтозачіпи схильні підломлюватись, особливо в нахилі, що дуже
небезпечно. Завдяки малій площі контакту при гальмуванні та різкому прискоренні
кросова покришка швидко та без попереджень зривається в юз, а на мокрому
асфальті вона веде себе й зовсім як на кризі. Також існують і вагомі економічні
фактори, які перешкоджають застосовувати кросову гуму для повсякденної їзди на
ендуро: на дорозі вона швидко зношується, в поворотах та при різких
прискореннях-гальмуваннях грунтозачіпи будуть відриватись. Кросова гума для фрірайду (Motocross Leisure)Різновид
кросової гуми для тренувань та фрірайду, на перший погляд незрозуміло для чого
призначений. Але саме відсутність вузької спеціалізації і цікава для
застосування на ендуро. Ендурист-фрірайдер зазвичай немає змоги передбачити що
чекає за отим лісом, пісок чи скам’янілі на сонці грудки глини, тому така гума
як ніяка інша буде доречна для застосування майже виключно грунтом. Вона може і
не відмінно, але принаймні добре веде себе на будь-якій поверхні. ![]() Metzeler Unicross Вся гума цієї категорії має дозвіл DOT (а Mitas ще і ECE), тому на ній цілком
легально (але обережно!) можливо самостійно виїхати з міста на простори
майбутніх бойових дій. Компанію братам-близнюкам Metzeler Unicross, Mitas С-02 (тільки зад) та Pirelli MT16 Garacross в цій категорії
складають Mitas С-04 для заднього колеса та С-05 для переднього та Kenda K760 Trackmaster II. Гума для ендуро ФІМСаме таку гуму застосовують в класичних змаганнях спортивних ендуро, зокрема знаменитих six days FIM. Від попередньої категорії вона відрізняється перш за все дещо зменшеною висотою грунтозачіпів. Це зроблено для підвищення безпеки на асфальті, який обов’язково мусить бути на трасі ендуро ФІМ. Окрім спорту цей варіант доречний для екстремального позашляхового туризму в умовах грунтового різноманіття. ![]() Задня покришка Pirelli Scorpion Pro Dunlop в цій категорії пропонує
D907, Michelin — AC10, а Pirelli — Scorpion Pro. Mitas же має цілу низку пропозицій: EF-05 та EF-07 для заднього колеса та EF-06 з EF-08 для переднього. Ендурна гумаНа ендурній гумі можливі тривалі поїздки
асфальтованими та грунтовими дорогами, але розрахована вона перш за все на
брудну роботу в умовах справжнього бездоріжжя. Не тільки на асфальті, а й
навіть на накатаній грунтовці вона швидко зношується, на великі швидкості на
дорозі не розрахована. Мало того що дуже шумить, на швидкості за 100—120 км/год мотоцикл на такій гумі помітно втрачає
стабільність. А повороти на мокрому асфальті на таких покришках стануть
справжнім випробуванням. В цьому жанрі існує розшарування за ”фахом”. ![]() Metzler Karoo Bridgestone Trailwing 301 (для переднього колеса) та Trailwing 302 (відповідно для заднього), а також Dunlop D605
та D606 явно розраховані на покатушки вихідного
дня навкруги дачі. На них можна добре почуватись, поки сухо, в лісі та на полі,
а також на асфальті. Для тривалих подорожей пустелями без особливих
спортивних амбіцій створена група пустельної гуми, яка добре пристосована
одночасно для піску та гравію, та частково, багна. Її складають Dunlop D739 A/T (тільки зад, не має дозволу DOT) Metzeler Karoo, Michelin T63,
Pirelli MT21
Rallycross, Mitas Е-09 (клон Michelin T63). ![]() Michelin Desert Дещо осторонь класифікацій знаходиться модель Michelin Desert, яка, тим
не менш, має багато спільного з попередньою групою. Радикальна версія Т63,
створена в 1980-х роках спеціально для Дакарівських перегонів, відтоді і
дотепер не має альтернативи в світі ралі-рейдів. Чудово пристововані одночасно
для гравію, піску та твердого грунту покришки здатні задовільно утримувати
мотоцикл навіть на м’якій поверхні та в багні. Універсальна гумаТака гума розрахована на пересування дорогами, перш
за все асфальтованими. Не варто від
таких покришок чекати чудес на бездоріжжі. Особливо погано будь-яка універсальна
гума веде себе в багнюці: самоочищення не відбувається і покришка швидко
перетворюється на слік. Тим не менш кожна модель універсальних покришок
спеціалізована на якусь додаткову поверхню (крім асфальту), на якій вона
більш-менш конкурентноздатна. Шини для грунтових доріг дещо кращі за чисто дорожні на гарній сухій грунтовці (але не гравії), а на чистому асфальті — трохи гірші. Найкращі їх властивості виявляються в наших умовах на сільських шляхах. Пісок, калюжі та інший бруд на дорозі — не привід скидати, якщо ваш мотоцикл має таке „взуття”. Ефектний малюнок протектора невідомого авторства завзято відтворюють майже всі виробники. Спробуйте знайти відміни між Bridgestone Trailwing 204, Dunlop D607, Metzeler Tourance, Michelin Sirac, Mitas E-08 та Kenda K761. За великий ресурс на асфальті гуму цієї категорії полюбляють туристи-далекобійники. ![]() MetzelerTourance Універсальна гума, яка крім дороги дозволить
відносно впевненно почуватись на піску, має малюнок протектору ялинкою.
Задовільно веде себе на дорозі, але нестерпно шумить на швидкості за 120 км/год. Фаворити цієї категорії:
Bridgestone Trailwing
41 (перед)
та Trailwing 42 (зад); Metzeler Enduro3; Pirelli MT60, Mitas E-07. Для гравійних та гірських доріг, а також для
твердого грунту добре пристосовані досить радикальна Dunlop D908 Rally Raid та насправді універсальна Pirelli MT40, яка дозволяє
впевненно почуватися навіть в піску. Клон останньої від Kenda називається K270 Dual Sport. Mitas також має витвір по її
мотивам, але тільки для передка — Е-02. | |
Категорія: ЕНДУРО | Додав: olexarider (04.02.2009) | |
Переглядів: 5812 | Коментарі: 9 | Рейтинг: 5.0/3 | |
Всього коментарів: 9 | ||||||
| ||||||