СТАТТІ

Категорії каталогу

MOTORCYCLE TOURS / МОТОТУРИ [2]
ЕНДУРО [13]
Все, що пов'язано з позашляховими мотоциклами та змаганнями
ПОДОРОЖІ [30]
Тривалі мотоподорожі
МОТОКРАЄЗНАВСТВО [5]
Місця, варті уваги мототуриста
МОЇ МОТОЦИКЛИ [3]
Honda XR400R та Honda XL250 Degree-2
ЯХТИНГ В ТУРЕЧЧИНІ / ЯХТИНГ В ТУРЦИИ [0]
Ми пройдемо там, де ви ще ніколи не були! Ви зрозумієте, яка величезна різниця між Туреччиною отельною та Туреччиною яхтенною!
Головна » Статті » ЕНДУРО

Лікнеп для починаючих, частина 2: спроба класифікації ендуро || Ликбез для начинающих, часть2: попытка классификации эндуро

Кубатура залежить від застосування

 Від кубатури суттєво залежить характер та застосування ендуро, і в цьому велика відміна від дорожних мотоциклів. Не варто переносити на ендуро спортбайківську звичку: чим більше кубів тим краще — це дуже поширена помилка. Справа у тому, що ”кубатурні” моделі мають своє призначення, адже в ендуро вага та габарити мотоцикла дуже важливі, а інколи і принципові. Кожен клас ендуро має свої чесноти та вади. Тому варто розглянути всі класи та визначатись виходячи зі своїх приорітетів. Умовно всю нижчезгадану техніку можна поділити на такі класи: 125—200 см3, 250 см3, 400 см3, 600—650 см3, більше 650 см3.

125—200 см3 — чудовий варіант для навчання починаючих одноденними виїздами та для застосування їх на крутих гірських стежках. Для останнього можливо виникне необхідність заміни зірок за для збільшення передатного числа.

250-ки — лагідні та жваві машини, які охоче пробачать безліч помилок. Легкі та пронирливі 250-ки, як і 125-ки, часто здатні пролізти в такі хащі, куди не кожний і пішки піде. З точки зору прохідності — ідеальний апарат.  Там, де більш потужні та важкі 400-ки та 600-ки будуть буксувати та рити ями 250-ка спокійнісінько їде внатяг. В місті потужності 250-ки інколи не вистачає на пустих проспектах, але, схоже, вони скоро остаточно залишаться в минулому. А от на трасі 250-ка відверто слаба. Втім, якщо не поспішати та мати звичку роздивлятись краєвиди це не дуже помітно.

400-ка — ідеальний апарат для спорту та навколоспортивних розваг. Потужний двигун з бадьорим характером, який миттєво відкликається на газ — саме те, що потрібно щоб „випустити пару” за кілька годин. В місті та на трасі власник 400-ки теж не буде почуватися дохляком.

600-ки — найбільш специфічний клас. Потрібно розуміти що на 600-ці, зважаючи на її вагу, особливо не потріалиш. В складних умовах, які вимагають швидкої реакції необхідна звичка до деякої інертності величезного поршня, який потребує часу для розкрутки. Стихія цих апаратів — швидкісні продубаси відкритими просторами та стрімкі зльоти на майже прямовисні схили. А от на асфальті 600-ки лише трохи швидше 400-к. 600-ки, які мають двигуни, народжені ще в 1980-х роках, користуються попитом у прихильників пустельного туризму. Ступінь стиску в 8,5 дозволяє їхати на 76-му, або навіть 72-му бензині — единому паливі, яке можна знайти в віддаленіших куточках світу. Більш сучасні та форсовані дрібнокубатурники на ”коров’ячій сечі” не поїдуть.

Більше 650 см3 мають мотоцикли ралійного походження — туристичні та паркетники. Це — нижній щабель в класі важких ендуро, в якому верхній займають мотоцикли, які мають щонайменше два циліндри та об’єм двигуна біля 1000 см3. Найчастіше їх купують для далеких подорожей, розрахвуючи на розбитий асфальт, грунтовки в стані, який ще можна назвати дорогою та легке бездоріжжя. Завдяки великій масі та довгій базі навряд чи на важких ендуро доречно лізти на вузькі лісові стежки після дощу. А от на прямих грейдерах та щільному грунті їх можливості просто чудові. Головна ж перевага важких ендуро в можливості подорожувати з пасажиром та вантажем, не вибираючи між першим та другим.

Коло застосування паркетників зміщене в сторону кращих дорожніх умов, це свого роду спортбайки підвищеної прохідності. Їхнє середовище існування хоч і паганенькі, але все ж таки асфальтовані дороги, щонайбільше сухі грунтовки в гарному стані. Але зважаючи на стан наших доріг цього теж незамало. За виключенням декотрих нюансів все вищезгадане вірно и для 400- та 600-кубових туристів та паркетників.

 Наступний огляд — спроба дати експрес-характеристику мотоциклам японського виробництва, які потрапляють на український первинний та вторинний ринок. Зважаючи не те, що на кубатури до 200 см3 попит мінімальний, в цьому огляді апарати дрібнішої кубатури не розглядаються. Мотоцикли з поки що не дуже звичними двигунами з водяним охолодженням помічено в тексті. Якщо не вказана кубатура це означає що під цією назвою існує різнокаліберна родина мотоциклів.

 

Спортивні ендуро aka хард-ендуро aka жорсткі ендуро

Якщо ви маєте бажання виключно місити багнюку, каламутити воду та підіймати стовпи пилу, то це — ваш вибір. Майже всі мотоцикли які належать до цієї породи фактично являють собою кросач, двигун якого за для більшого ресурсу та тяги на низах дещо дефорсували та причепили фару, задній ліхтар та спідометр. Нічого зайвого, як то електростартеру, ці мотоцикли часто-густо не мають. Потрібно розуміти, що в жодному разі це не є вибір для початківців. Щоб мати добрі стосунки зі спортивним ендуро потрібно бути досить досвідченим ПОЗАДОРОЖНИМ пілотом. Мотоцикли цього класу зазвичай не мають стоп-сигналу та поворотів (виключення — внутрішньояпонці), тому їх неможливо поставити на облік в ДАІ та пересуватися на них шляхами загального користування. Доля його власника — продубаси навкруги дачі та транспортування (лафетом, бусом, тощо) до місць бойової слави. Якщо передбачається останній спосіб пересування, для спілкування з працівниками ДАІ бажано мати спортивні документи на мотоцикл.

Це єдина порода, в яку потрапляють несамовиті двотактники: Honda CRM та Kawasaki KDX. Вони мають повний комплект світлотехніки та їх можливо зареєструвати. Наскільки цей крок виправданий хай залишається на розсуд власника. Особисто я маю сумніви щодо „задоволення”, яке здатен принести мотоцикл з вкрай „злим” двигуном та по-кросовому короткою ручкою газу в міських корках.

В цьому классі багато чотиритактних 250-к: Honda XR250R, Yamaha TT250R, Kawasaki KLX250 (водянка). Майже всі вони японського походження, тому омологовані для пересування дорогами. Відносно спокійні двигуни сприяють цьому. Але по спортивному налаштовані жорсткі підвіски, не здатні обробряти незначні нерівності, малі бензобаки, вузькі жорсткі спортивні сідла  та символічні фари — не дуже гарна комбінація на більш-менш значних відстанях асфальтом. Ці особливості вимагають віднести ці мотоцикли саме до цієї категорії, а не наступної. Незважаючи на певні незручності змогу самостійно проїхати 200—300 км до місця майбутніх подвигів важко недооцінити. Для далеких рейдів більш пристосовані туристичні версії декотрих з них, про які мова буде далі.

Найбільш популярні 400-ки — Suzuki DR-Z400E та Yamaha WR (обидва — водянки). Безкомпромісні спортивні снаряди, реєстрації не підлягають Якщо хтось з них вам до вподоби та ви взмозі реалізувати їхні можливості — будьте готові вкладати в мотоцикл гроші. Швидше за все навіть ЦПГ більше сезона не проживе.

Дуже рідко, але все ж таки іноді в Україні трапляються хардові 600-ки: Honda XR650R (водянка), Yamaha TT600, Kawasaki KLX600 (водянка). Перша з них має настільки навантажений двигун (62 к.с.), що потребує заміни мастила через 1 тис. км пробігу (!). Апарати для вкрай досвідчених водіїв. Без регулярних вправ в спортзалі годі й думати підступатися до шестисоточного кіку.

 

М’які ендуро aka софт-ендуро

До цієї породи належать машини, які виробники спробували пристосувати одночасно для дорожної та позадорожної експлуатації. Насправді універсальна техніка, нащадки концепції скремблера 1960-х років, від якої можна вважати і пішла історія класу ендуро. Втім, за універсальність найчастіше сплачується неможливістю швидко (в стилі раллі)пересуватися бездоріжжям. Варто зауважити що швидкість — поняття відносне. Рухаючись 60 км/год стежкою в незнайомому лісі (а на це здатен кожен з нижчеперелічених апаратів) бажаючі отримають таку кількість адреналіну, що мало не буде.

В класі 250 тут панує двійця Yamaha XT225 Serow та Honda XL250 Degree (водянка). Насправді це не зовсім ендуро, а мало не єдині представники рідкісної породи гірських мотоциклів, обидва внутрішньояпонці. Якщо уважно придивитись до цих апаратів стануть помітні тріальні риси — скорочена база, великий винос вилки, низьке сідло, відносно невеликі ходи підвісок. Також спільна риса в трансмісії — надкоротка перша передача, налаштована на гори. Ці мотоцикли створені для відносно спокійної їзди бездоріжжям. А от потріалити або проїхати кількасот кілометрів асфальтом на них не становить проблеми, в місті також вони дуже зручні. XT має простий та невибагливий двохклапанний двигун повітряного охолодження, в якому просто нічому ламатись. Його конкурент — свого роду хондівський заводський самопал: має раму від XR (до 96 року), підвіски та сучасний двовальний двигун водяного охолодження від NX250. Дігрі повноцінно двомістний мотоцикл, ноги пасажира не заважають водію.

Також в цей клас потрапляє Honda NX250 (водянка), який вироблявся для Європи. За виключенням рами, спільної з AX-1, ралійного типу обвісу та незначних відмінностей в коробці передач — які, відповідно, зумовляють менш екстремальне середовище існування — цей мотоцикл мало чим відрізняється від Дігрі.

Honda XR400 — цікава комбінація компактної ходової від 250-ки та тяговитого і надійного 400-кубового мотору, який навіть в горах рідко вимагає нижчої за третю передачі. Підвіски доволі слабі, розраховані швидше на спокійну їзду ніж на продубаси бездоріжжям. Незважаючи на це тільки внутрішньояпонська версія має повне світлообладнання.

Suzuki DR-Z400S (водянка) — безумовний лідер українського ендуро-ринку. Майже ідеально збалансований апарат, що дозволяє ні в чому не відмовляти собі на бездоріжжі і водночас впевнено почуватись на трасі та в місті.

Honda XR650L не має жодної спільної гайки з дуже схожим за назвою XR650R. Дуже цікавий мотоцикл: має відносно спокійний двигун від Домінатора, і при цьому — безкомпромісні підвіски від кросового CR. Стоковий варіант обладнаний спартанським спортивним обвісом. Але, зважаючи на статус популярного мотоцикла для мандрів, на нього виробляється величезна купа тюнінгу — від більш місткого баку та ширшого сідла до фар a la Baja та багажних систем.  

Yamaha XT600E веде своє походження від легендарного переможця перших Дакарів XT500. Має простий та надійний як револьвер двигун, який також встановлюється на TT600. Досить зла зовнішність оманлива — це класичний туристичний мотоцикл з доволі короткохідними та мякими підвісками. Але в своєму амплуа він неперевершений. Сідло в штаті досить широке та мяке, а проблема малого баку вирішується тюнінгом. Для Японії виробляється малокубатурна версія XT400 Artesia. Вона майже така ж важка як і 600-ка, а двигун має в півтора рази слабший, тому не користується великим попитом. Втім, що 600-ка, що 400-ка має великий потенціал полегшення. Лише заміна штатних сталевих колесних ободів на легкосплавні обіцяє 5—6 кг.

Honda XR650L та Yamaha XT600 — улюблені мотоцикли шукачів пригод та мандрівників навкруги світу з Європи та Америки. Незакомплексованим на кубатурі японцям для цього часто вистачає 250-к.

Suzuki DR650, що має багато спільного в ідеології з XR650L та XT600, найчастіше потрапляє в Україну в „дакарівському” виконанні — з великим баком.

Kawasaki KLR650 (водянка) — дуже популярний в Америці конкурент XT600. Репутація суперечлива, досить часто власники мають певні претензії що до надійності та міцності ходової та обвісу. З іншого боку цілком задоволених власників теж вистачає. Мотоцикл відомий перш за все тим, що для нього виробляється комплект переробки двигуна на дизель (!).

 

Ендуро для позадорожного туризму

Ця порода виведена в Японії і, схоже, переважно в ній і розповсюджена. Ці моделі розраховані перш за все на пересування у вкрай складних умовах повної відсутності доріг та заправок, коли іноді й 5—10 км, здоланих за день — задовільний результат. Для такого застосування краще за все підходять 250-ки, тому природно, що виключно вони існують в цьому амплуа. Улюбленці японських мотомандрівників останнім часом набули неабиякої популярності у наших північних сусідів і, схоже, її відлуння докотилося і до нас.

До цієї породи перш за все відноситься трійця 250-к, добре пристосованих для автономного виживання в безлюдній місцевості. Honda XR250 Baja та Yamaha TTR250 Raid являють собою модифікації хардових версій. Suzuki Djebel250, здається, розроблений з нуля. Спільними рисами цих мотоциклів є збільшені бензобаки (рекорд у Djebel — 17 л!), ширші та м’якіші сидіння. Величезні круглі фари (у Бахи навіть дві) дозволяють швидко і безпечно рухатися вночі. Дещо пом’якшені, якщо порівнювати з хардовими прототипами, підвіски. Баха найбільш ориєнтована на бездоріжжя та відповідно найменш комфортна при пересуванні асфальтом. Рейд та Джебел значно краще почуваються на дорозі, але і по за нею їхніх здібностей достатньо щоб проїхати майже всюди. Але саме проїхати, не ганятися. Рейд має повноцінне, досить зручне двомістне сідло — велика рідкість на 250-ках.

Дещо окремо стоїть Suzuki Djebel200 — чудова машина, яку незаслужено обходять увагою потенційні покупці. Туристична версія зовсім невідомого у нас DR200 має мотор класичної схеми (з „мокрим” картером) на 20 коняк, 13-літровий бак, якого вистачає майже на 500 км (!!!) ходу, бездоганно налаштовані водночас і на дорогу, і на її відсутність підвіски та потужну фару. Ідеальний перший позадорожний мотоцикл, до того ж дуже дешевий в експлуатації. Саме його двигун клонують китайці в своїх двохсотках, при цьому десь гублять 40% потужності.

 

Важкі ендуро aka туристичні ендуро

Ці мотоцикли призначені перш за все для далеких подорожей (від 5 тис. км), що не передбачає ексремального драйву. В довгій подорожі на перше місце стає безпека на маршруті, адже навіть невелика травма матиме наслідком зрив графику руху, а то й повне його припинення. В таких умовах важливими вимогами стають не просто перевезення водія, багажу і можливо ще й пасажира, а здатність робити це з певним рівнем комфорту. Не маловажними стають і питання як ресурсу техніки в цілому, так і інтервали технічного обслуговування. Виникає попит на комфортніші підвіски, збільшені баки і запас по швидкості це все стає у пригоді. Тому для таких подорожей часто віддають перевагу моделям з більшими об’ємами двигунів. Хоч вони і важчі та мають меншу прохідність, тим не менш цн справжні універсали. Якщо на вашому шляху передбачаються і автобани, і караванні стежки вибирати слід саме з туристичних ендуро.

Нащадки ралійних болідів гордо носять розвинутий пластиковий обвіс. Хоч він і не такий крихкий як на спортах, проте здатен витримати не кожне падіння, і справа не тільки в пластику. На цих мотоциклах дуже бажано встановити захистні дугу — вони допомагають зберегти не тільки обшивку, а й деталі за нею, як то радіатори, паливні баки та двигун. Завдяки великій базі розмір апаратів чималенький, тому місця для пасажира та кофрів зазвичай вистачає з запасом. Також розмір гарантує повагу власників авто: на фоні якоїсь там R6 „Африка”, приміром, виглядає вкрай солідно. Але, не зважаючи на зовнішню схожість з ралійними мотоциклами, характер породи цілком дружелюбний. Змінивши фах з перегонів на туризм представники породи обросли жирком та мають дещо обвислі м’язи, що не є погано — це сприяє комфорту в далеких подорожах. Порода поділяється на дві родини — з одно- та двоциліндровими двигунами. Останні важчі та дещо складніші, але забезпечують кращу плавність ходу та комфорт.

Першу складає Honda NX650 Dominator, Yamaha XTZ660 Tenere (водянка) та Suzuki Freewind. Легендарний мотор Домінатора має славу вічного. Дуже збалансований апарат, завдяки невеликим по міркам породи масі та габаритам здатен на справжні позадорожні пригоди, хоча його звичне середовище все ж таки розбиті дороги та інколи грунтовки. Тенере має модифікацію двигуна XT з водяним охолодженням, який теж має репутацію невмирущого. Завдяки більшій масі та високому центру ваги на бездоріжжі скориться лише досвідченому пілоту. Фрівінд — нечаста пташка у нас. Двигун з DR650 повинен добре витягувати з будь-яких халеп, а от ходова спричиняє дещо паркетне враження.

Трохи осторонь стоїть двійця „рекордних” одноциліндрових мотоциклів від Suzuki: DR750 та DR800big. Навпрочуд легкі в порівнянні з двохциліндровими колегами по кубатурі вони мають неабиякі можливості додаткового полегшення та майже не поступаються конкурентам в потужності та моменті. Дуже цікавий туристичний варіант.

Двоциліндрова родина має в своєму складі Honda XRV Africa Twin та XL Transalp, а також Yamaha XTZ750 Super Tenere (всі водянки). „Африка” — улюблениця мототуристів Старого Світу, бере комфортом та надійністю. 650-кубова версія дещо хардовіша ніж більш нова та поширена 750-ка і відповідно трохи поступається останній комфортом.

Honda XL Transalp 600 та 650 має також японську 400-кубову версію (всі водянки). Попершу дрібніша за кубатурою версія ”Африки Твін” зі спрощеними підвісками. На більш сучасній 650-ці підвіски вже відверто паркетні, але спицовані колеса та тяговитий двигун нікуди не ділися. Цей мотоцикл часто обирають жінки: він лагідніший за ”Африку” та дуже надійний. V-twin від круізера досить добре тягне в усьому діапазоні. 400-ці, зважаючи на її вагу, не вистачає потужності, тим не менш на ній можна добре почуватись і на автобані і навіть в лісі, якщо обережно.

Супер Тенере — вибрик Ямахи, яка, схоже, свого часу поставила на конвейер чистокровний гоночний мотоцикл, не обтяжуючи себе адаптацією під пересічного мотоаматора. В цьому основна різниця з ”Африкою” — модель менш пристосована до туристичного використання. Двугун має вищу потужність в порівнянні з хондівським аналогом, але вона відчутна тільки на великих обертах. Це не дуже добре для складного бездоріжжя, до того ж підвищує витрати пального. Має репутацію суворого вчителя, який вимагає від вершника професійних навичок, повної самовіддачі та неабиякої фізичної сили. Власнику Сутенера, який відповідає вимогам апарату, задоволення гарантоване.

 

„Паркетні” ендуро

З натовпу колег ці мотоцикли вирізняють литі колесні диски (зручніші в буденній експлуатації, але більш вразливі на бездоріжжі), зменшені ходи підвісок та дорожній просвіт, розвинутий обвіс. Посадка вже не пряма, вона не передбачає легкого зміщення водія при проходженні бездоріжжя. Якщо копнути глибше стає помітним спортбайківське походження двигунів.

Це машини, створені для пересування дорогами та інколи грунтовками в гарному стані, до суворих позадорожних навантажень вони не пристосовані. Особисто для мене загадка, де на цих апаратах їздять в Європі та Японії. Але в нашій дійсності це просто незамінні машини, якщо згадати стан наших так званих доріг. Саме паркетники в змозі пересувати водія з пасажиром по як завгодно вбитому асфальту на значній швидкості, за що їм велика шана. Зовнішність паркетників також з ралійним коренем. Від попередньої породи вони відрізняються дещо м’якішими підвісками та, що значно важливіше, більш дорожною характеристикою двигуна — задля високої потужності на верхах принесені в жертву низи.

В класі 250-к чи не єдина, але дуже рейтингова машина —Honda AX-1. Має славу мало не ідеального штопору для міських корків. Для неї був розроблений дуже вдалий мотор, який в дефорсованій за для підйому низів та середини версії також застосовувався в XL250 Degree та NX250. 4 клапана, 2 розподілвала, водяне охолодження. Навіть зараз не часто можна побачити на ендуро таку комбінацію, що тоді казати про 1988 рік? При вазі в 116 кг та потужності 29 к.с. мотоцикл здатен розганятися до сотні за 6,5 сек. Має пристойне пасажирське місце.

Kawasaki KLEззовні дуже схожа на Трансальп машина. Японська версія 400-ка, європейська — 500-ка. Двигун має спорбайківське походження, з усіма витікаючими — низів немає. Ця прикра обставина не спричинить помітних перешкод на накатаній грунтовці, але після дощу на грунт краще не лізти.

Yamaha XT660 — нащадок XT600 з мотором від XTZ660, який змінив середовище існування. Зваживши на те, що в Європі великі проблеми з бездоріжжям, внаслідок чого переважна більшість ендуро експлуатуються виключно на дорогах, Ямаха зробила цей дорожний позадорожник, нещадно ампутувавши зайві на асфальті властивості. Хоч зовнішність залишилась майже класичною для ендуро, варто звернути увагу на форму переднього крила, розташування радіатора та на вихлопні труби, які проходять під двигуном, щоб паркетна природа цього мотоциклу стала очевидною.

Honda XL1000 Varadero та Suzuki DL600—1000 V-Strom являють собою швидше спорбайки для поганих доріг ніж ендуро. 100-сильний двигун та вага за 200 кг — не найкраща комбінація для бездоріжжя, але можливість швидко та комфортно їздити другорядними дорогами робить ці машини мало не ідеальними дорожними туристами.

 

Ця спроба систематизації цілком субєктивна і не має претензій на вичерпність та категоричність оцінок. Якщо ви заклопотані вибором ендуро, в жодному разі не майте довіри єдиному джерелу інформації, в тому числі й тому, який зараз тримаєте в руках. В друкованих виданнях та інтернеті безліч інформації по кожному мотоциклу, який нашвидку представлений тут. Тому в вас є змога неквапливо порівняти та зважити всі „за” та „проти”. Дуже важлива річ так би мовити очне знайомство. Існує купа прикладів, коли ”кохання по фотографії” при знайомстві закінчувалося розчаруванням. І навпаки, іноді варто сісти в сідло непривабливого ззовні мотоцикла щоб зрозуміти що це саме те, чого довго шукав.

Отже, якщо ви маєте бажання стати власником ендуро, перш за все для вдалого вибору вам потрібно честно самому собі відповісти на запитання: ДЛЯ ЧОГО я буду його використовувати? Хардкорні продубаси, позадорожний туризм, далекобій дорогами в будь-якому стані, міське дрібне хуліганство: кожне призначення вимагає пристосованої техніки. Якщо є бажання десь виграти потрібно розуміти що обов’язково десь і програєте. Пам’ятайте: не існує поганої техніки, а от невдалий вибір часта реальність. Кривих вам стежок, до зустрічі в пампасах!


Текст: Олексій Пилипенко, Андрій Кисіль

Категорія: ЕНДУРО | Додав: olexarider (04.02.2009)

Переглядів: 3303 | Коментарі: 6 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 6
6 olexarider  
0
«Паркетные» эндуро
Эти мотоциклы имеют уменьшенные ходы подвесок и дорожный просвет, часто – литые колесные диски. Посадка уже не прямая, а скорее классическая, с легким наклоном вперед, не предполагающая изменения положения тела в процессе езды. Если копнуть глубже, часто становится заметным спортбайковское происхождение двигателей. В отличие от «паркетных» джипов, которые существуют исключительно для понтов, паркетные эндуро, на мой взгляд, термин не обидный. Именно «паркетники» в состоянии перемещать водителя с пассажиром по как угодно убитому асфальту на большой скорости, за что им большое спасибо. Внешний вид «паркетников» также связан с раллийными корнями. От предыдущей породы они отличаются более мягкими подвесками и, что значительно важнее, более дорожной характеристикой двигателя – для большой мощности на «верхах» «низы» часто принесены в жертву.
В классе «250-к» чуть ли не единственный, но очень рейтинговый аппарат – Honda AX-1. Имеет славу чуть ли не идеального «штопора» для городских пробок. Для него был разработан очень удачный мотор, который использовался также в XL250 Degree и NX250. 4 клапана, 2 распредвала, водяное охлаждение. Даже сейчас не часто можно увидеть на эндуро такую комбинацию, что же тогда говорить про 1986 год, когда он появился впервые? При весе в 116 кг и мощности 29 л.с., мотоцикл способен разгоняться до сотни за 6,5 секунд! Имеет вполне пристойное пассажирское место.
Kawasaki KLE – внешне очень похож на «Трансальп». Японская версия – «400-ка», европейская – «500-ка». Двигатель имеет спортбайковское происхождение, со всеми вытекающими – «низов» почти нет. Это досадное обстоятельство не причинит заметных неудобств на накатанной грунтовке, но после дождя «на грунт» лучше не лезть.
Yamaha XT660 – наследник XT600 с мотором от XTZ660, который изменил среду обитания. Учитывая то, что в Европе большие проблемы с бездорожьем, в результате чего большая часть эндуро эксплуатируются исключительно на асфальте, Yamaha создала этот «дорожный внедорожник», нещадно ампутировав лишние для асфальта особенности. Хоть внешность осталась почти классической для эндуро, достаточно обратить внимание на форму переднего крыла, расположение радиатора и на выхлопные трубы, которые проходят под двигателем, чтобы паркетная природа этого мотоцикла стала очевидной.
Honda XL1000 Varadero и Suzuki DL650 /1000 V-Strom представляют собой, скорее, спортбайки для плохих дорог, чем эндуро. Мощные моторы и вес «за 200 кг» – не лучшая комбинация для бездорожья, но возможность быстро и комфортно ездить второстепенными дорогами делает эти аппараты чуть ли не идеальными дорожными туристами.

Эта попытка систематизации целиком субъективна и не имеет претензий на полноту и категоричность оценок. Если вы озабочены выбором эндуро, не ориентируйтесь только на какие-либо источники информации в журналах и сети Интернет, в том числе и на тот, который держите в руках. Самым важным все же будет очное знакомство с выбранным аппаратом. Существует куча примеров, когда «любовь по фотографии» при знакомстве заканчивается разочарованием. И наоборот, иногда имеет смысл сесть в седло непривлекательного внешне аппарата, чтобы понять, что это тот самый мотоцикл, который вы так долго искали.
Итак, если вы имеете желание стать владельцем эндуро, то для удачного выбора вам сначала необходимо честно самому себе ответить на вопрос: ДЛЯ ЧЕГО я буду его использовать? Хардкорные продубасы, внедорожный туризм, дальнобой по дорогам в любом их состоянии, мелкое городское хулиганство: каждое назначение требует соответствующе приспособленной техники. Если есть желание в чем-то выиграть, необходимо понимать, что обязательно где-то проиграешь. Помните: не существует плохой техники, есть просто неудачный выбор.

Кривых вам тропок, и до встречи в «пампасах»!

Текст: Алексей Пилипенко, Андрей Кисель


5 olexarider  
0
Тяжелые эндуро
Эти мотоциклы предназначены, прежде всего, для дальних путешествий. Движение с багажом, а возможно и с пассажиром, не предполагает экстремального драйва. В путешествии на первое место выходит безопасность на маршруте, ведь даже небольшая травма может повлечь срыв графика движения, а то и полное его прекращение. В этих условиях возникает необходимость более комфортных подвесок, увеличенных баков и возможности иметь запас скорости. Также немаловажными становятся вопросы не только ресурса техники, но и интервалов технического обслуживания. Поэтому для путешествий часто отдают предпочтение моделям с большим объемом двигателя. Хотя они тяжелее и имеют меньшую проходимость, тем не менее, это настоящие универсалы. Если на вашем пути предполагаются и автобаны, и караванные тропы, выбирать следует именно из туристических эндуро.
Наследники раллийных болидов гордо носят развитый пластиковый обвес. Хотя пластик и не такой хрупкий, как на «спортах», тем не менее, он способен выдержать не каждое падение. Поэтому на такие мотоциклы рекомендуется установить дуги безопасности. Они защитят не только пластик, но и радиаторы, двигатель, бак и прочие жизненноважные узлы. От ралли же идет и традиция оборудования низким передним крылом – в Сахаре ведь грязи нет. Благодаря большой базе аппаратов, места для пассажира и кофров хватает с запасом. Также размер гарантирует уважение владельцев авто: на фоне какой-то там R6 «Африка», например, выглядит достаточно солидно. Но, не обращая внимания на внешнюю схожесть с раллийными мотоциклами, характер породы целиком дружелюбен. Сменив специальность (с раллийных гонок на туризм), эти мотоциклы стали очень комфортными.
Порода делится на две «семьи» – с одно- и двухцилиндровыми двигателями. Последние тяжелее и несколько сложнее, но обеспечивают большую плавность хода и комфорт.
В первую входят Honda NX650 Dominator, Yamaha XTZ660 Tenere (водянка) и Suzuki Freewind. Легендарный мотор «Доминатора» имеет славу «вечного». Очень сбалансированный аппарат, благодаря небольшим (по меркам породы) массе и габаритам способен на настоящие внедорожные приключения, хотя его обычная среда – все-таки разбитые дороги. «Tenere» имеет модификацию двигателя XT с водяным охлаждением, который тоже имеет репутацию «неубиваемого». Благодаря большей массе и высокому центру тяжести, на бездорожье она подчинится только опытному пилоту. «Freewind» – редкая птичка у нас. Двигатель от DR650 хорошо вытягивает из разных неприятностей, а вот ходовая часть оставляет четкое «паркетное» впечатление.
Немного отдельно стоит двойка «рекордных» одноцилиндровых мотоциклов от Suzuki: DR750 и DR800 Big. Удивительно легкие в сравнении с двухцилиндровыми «коллегами» по кубатуре, они имеют возможности дополнительного облегчения и почти не уступают конкурентам в мощности и моменте.
Двухцилиндровая «семья» имеет в своем составе Honda XR750V Africa Twin, XL 600 (650) Transalp и Yamaha XTZ 750 Super Tenere (все – «водянки»). «Африка» – любимица мототуристов из Старого Света, «берет» надежностью и комфортом. Ее старая 650-ти кубовая версия более «хардовая», чем более новая и распространенная «750-я», и соответственно, немного уступает последней в комфорте.
Honda XL серии Transalp в европейской версии имеет 600 и 650 кубиков, в японской – 400. Надежный мотоцикл, который можно назвать менее кубатурной версией «Африки Твин» с упрощенными подвесками, которые ближе к «паркетному» использованию. Его любят за покладистость и надежность. V-twin от чоппера достаточно хорошо тянет во всем диапазоне. «400-ке», учитывая ее вес, не хватает мощности, тем не менее, на ней можно хорошо чувстовать себя и на дороге, и даже в лесу (если ехать без пассажира и предельно аккуратно).
«Super Tenere» – прихоть Yamaha, которая, похоже, в свое время поставила на конвейер «гоночный» мотоцикл, не обременяя себя адаптацией под обычного мотолюбителя. В этом основная разница с «Африкой» – модель меньше приспособлена к туристическому использованию. Двигатель мощнее «Африканского», но это заметно на высоких оборотах, что не очень хорошо для сложного бездорожья, да и увеличивает расход горючего. Мотоцикл имеет репутацию сурового учителя, который требует от всадника профессиональных навыков, полной самоотдачи и физической силы. Владельцу «Сутенера» (как его иногда называют в узких кругах), в случае, если он отвечает требованиям аппарата, удовольствие гарантировано.

4 olexarider  
0
Эндуро для внедорожного туризма
Эта порода выведена в Японии, и только в ней и распространена. Эти мотоциклы предназначены для передвижения в крайне тяжелых условиях, даже при полном отсутствии дорог. Для такого использования лучше всего подходят 250-ки, поэтому понятно, что исключительно они существуют в этом амплуа. Любимцы японских мотопутешественников в последнее время приобрели популярность и у нас.
К этой «породе» относится тройка «250-к», хорошо приспособленных для автономного выживания в безлюдной местности. Honda XR250 Baja и Yamaha TT-R250 Raid являются модификацями «хардовых» версий. Suzuki XC250 Djebel разработан «с нуля». Общими чертами этих мотоциклов являются увеличенные бензобаки (рекорд у Djebel – 17 л!), более широкие и мягкие седла. Огромные и круглые фары (у Baja – даже две) позволяют быстро и безопасно передвигаться и ночью. Имеют несколько более мягкие, по сравнению с «хардовыми» версиями, подвески. Baja более ориентирована на бездорожье и, соответственно, менее комфортна при передвижении по асфальту. Raid и Djebel значительно лучше чувствуют себя на дороге, но и вне ее их возможностей достаточно, чтобы проехать почти везде. Но именно проехать, а не гоняться! Raid имеет полноценное, достаточно удобное двухместное седло, что большая редкость на «250-ках».
Несколько отдельно стоит Suzuki Djebel 200 – замечательный аппарат, который незаслуженно обходят вниманием потенциальные покупатели. Туристическая версия совсем неизвестного у нас DR200 имеет мотор классической схемы (с «мокрым» картером) на 20 «лошадей», 13-ти литровый бак, которого хватает почти на 500 км (!!!) хода, идеально настроенные одновременно и на дорогу, и на ее отсутствие подвески и мощную фару. Идеальный первый внедорожный мотоцикл, к тому же дешевый в эксплуатации. Именно его двигатель «клонируют» китайцы в своих «двухсотках», теряя при этом копировании почти 40% мощности.

3 olexarider  
0
Мягкие эндуро, или софт-эндуро
К этой «породе» относятся мотоциклы, которые производители попробовали приспособить одновременно для дорожной и внедорожной эксплуатации. Действительно универсальная техника, наследница концепции скремблера 1960-х годов, от которой (можно так сказать) и пошла история класса эндуро. Однако за универсальность мы «платим» невозможностью быстро (в раллийном стиле) передвигаться по бездорожью. Напомню, что скорость – понятие относительное. Двигаясь со скоростью 60 км/ч тропинкой в незнакомом лесу (а на это способен каждый из ниже перечисленных аппаратов), желающие получат такое количество адреналина, что мало не покажется.
Класс «250-к» открывают Yamaha TT-R 230 и XT225 (Serow) и Honda XL250 Degree (водянка). На самом деле, это не совсем эндуро, а чуть ли не единственные представители редкой породы горных мотоциклов. Если внимательно присмотреться к этим аппаратам, станут заметны триальные черты – укороченная база, большой вынос вилки, низкое седло, относительно небольшие ходы подвесок. Также общая черта в трансмиссии – очень короткая первая передача, настроенная на горы. Эти мотоциклы созданы для относительно спокойной езды бездорожьем. Зато потриалить или проехать несколько сотен километров асфальтом для них – не проблема, да и в городе они очень удобны. XT имеет простой и нетребовательный двухклапанный двигатель воздушного охлаждения, в котором просто нечему ломаться. Его конкурент – своего рода хондовский заводской самопал: имеет раму от XR (до 95 года), подвески и современный двухвальный двигатель водяного охлаждения от АХ-1. «Degree» – полноценно двухместный мотоцикл, даже ноги пассажира не мешают водителю (если рост обоих не больше 175 см – прим. ред.).
Также в этот класс попадает Honda NX250 (водянка), который продавался в Европе до 1996 года. За исключением рамы, общей с «городским японским эндуро», Honda AX-1, раллийного типа обвеса и незначительных особенностей в коробке передач (которые, соответствнно, обусловили для него менее экстремальную среду обитания) – этот мотоцикл мало, чем отличается от XL250 Degree.
Honda XR400 – интересная комбинация компактной ходовой от «250-ки» и тяговитого и надежного 400-кубового мотора, который даже в горах редко требует низшей после третьей передачи. Подвески довольно слабые, рассчитанные скорее всего на спокойную езду, чем на прохваты бездорожьем. Несмотря на все это, только внутрияпонская техника имеет полное светооборудование.
Suzuki DR-Z400S (водянка) – безусловный лидер украинского эндуро-рынка. Практически идеально сбалансированный апарат, позволяющий ни в чем себе не отказывать на бездорожье и одновременно уверенно чувствовать себя на трассе и в городе.
Honda XR650L не имеет ни одной общей гайки с очень похожим по названию XR650R. Очень интересный мотоцикл: имеет относительно спокойный двигатель от «Доминатора», и при этом бескомпромиссные подвески от кроссового CR. Стоковый вариант оборудован спартанским спортивным обвесом. Но, учитывая популярность его для путешествий и длительных поездок, на него изготавливается целая куча тюнинга – от более вместительного бака и широкого седла, до фар «а-ля Baja» и багажных систем.
Yamaha XT600E ведет свое происхождение от легендарного победителя первых «Дакаров», XT500. Имеет простой и надежный, как револьвер, двигатель, который также устанавливается на TT600. Достаточно злая внешность обманчива – это классический туристический мотоцикл с достаточно короткоходными и мягкими подвесками. Но в своем амплуа он непревзойден! Седло «в штате» достаточно широкое и мягкое, а проблема маленького бака решается тюнингом. Для Японии изготавливается малокубатурная версия XT400 Artesia. Она почти такая же тяжелая, как и 600-ка, а двигатель в полтора раза слабее, поэтому не пользуется большим спросом. Однако, что 600-ка, что 400-ка – обе имеют большой потенциал облегчения. Только замена штатных стальных колесных ободов на алюминиевые обещает убрать 5-6 кг.
Honda XR650L и Yamaha XT600 – любимые мотоциклы искателей приключений и путешественников-кругосветчиков. Незакомплексованным же на объемных моторах японцам для этого хватает даже «250-к».
Suzuki DR650, имеющий много общего в идеологии з XR650L и XT600, чаще попадает в Украину в «дакаровском» исполнении – с большим баком.
Kawasaki KLR650 (водянка) – очень популярный в Америке конкурент XT600. Репутация спорная, достаточно часто владельцы имеют некоторые претензии к надежности и крепости ходовой и обвеса. С другой стороны, полностью довольных владельцев тоже немало. Мотоцикл известен в первую очередь тем, что для него продается комплект переделки двигателя в дизель (!).

2 olexarider  
0
Спортивные эндуро
Если вы имеете желание исключительно месить грязь, баламутить воду и поднимать столбы пыли, то это – ваш выбор. Практически все мотоциклы, которые принадлежат к этой «породе», фактически представляют собой «кроссач» с дефорсированным для увеличения ресурса мотором и фарой. Ничего лишнего, как, например, электростартер, эти мотоциклы часто-густо не имеют. Необходимо понимать, что этот класс не является выбором для новичков! Чтобы иметь «дружеские отношения» со спортивным эндуро, нужно быть опытным внедорожным пилотом. Мотоциклы этого класса обычно не имеют «стопов» и «поворотов» (исключения – «внутрияпонцы»), поэтому его, хоть и можно поставить на учет в МРЭО, но пройти техосмотр и перемещаться на нем по дорогам общего пользования – нельзя. Судьба его владельца – внедорожные продубасы и транспортировка на прицепе или «бусом» к «местам боевой славы». Сюда же относятся «безбашенные» двухтактники: Honda CRM и Kawasaki KDX. Они имеют полный комплект светотехники и их можно зарегистрировать и даже ездить по дорогам общего пользования. Насколько этот шаг будет оправдан, пусть решает сам владелец. Лично я сомневаюсь относительно «удовольствия», которое способен принести мотоцикл с конкретно злым двигателем и по-кроссовому короткой ручкой газа в городских пробках или «быстрых» асфальтовых поворотах.
В этом классе много четырехтактных «250-к»: Suzuki DR-Z 250, Honda XR250R, Yamaha TT250R, Kawasaki KLX250 («водянка»). Но, по-спортивному настроенные жесткие подвески, неспособные отрабатывать неровности дороги, маленький объем бензобака, узкие и жесткие спортивные седла и символические фары – не очень хорошая комбинация на более-менее значительных асфальтовых расстояниях. Эти особенности приводят эти мотоциклы именно в эту категорию, а не в следующую. Несмотря на определенные неудобства, возможность самостоятельно проехать 200-300 км к месту будущих подвигов, тяжело недооценить. Для далеких рейдов более приспособлены туристические версии некоторых из них, но о них разговор будет дальше.
Наиболее популярные 400-ки – Suzuki DR-Z400E и Yamaha WR (оба – водянки). Спортивные бескомпромиссные снаряды, только для внедорожного использования. Если кто-то из них вам понравился, и вы в состоянии реализовать их возможности – будьте готовы вкладывать в мотоцикл деньги.
Очень редко, но все же иногда в Украине встречаются «хардовые» 600-ки: Honda XR650R («водянка»), Yamaha TT600, Kawasaki KLX600 («водянка»). Первая из них имеет настолько нагруженный двигатель (62 л.с.), что требует замены масла через одну тысячу км пробега (!). Аппараты – для очень опытных водителей. Без регулярных упражнений в спортзале нечего и подступаться к «шестисоточному» кикстартеру.

1 olexarider  
0
Перевод статьи на русский ,опубликованный в журнале "Мотодрайв":
Следующий обзор – это попытка дать экспресс-характеристику б/у мотоциклам японского производства минимальной ценовой ниши, которые попадают на украинский рынок. Принимая во внимание, что на кубатуру до 200 см3 спрос минимальный, в этом обзоре аппараты малой кубатуры не будут рассматриваться. Мотоциклы с пока еще не очень распространенными двигателями и водяным охлаждением будут выделены в тексте. Если не указана кубатура, то это означает, что под этим названием существует разнокалиберная «семья» мотоциклов.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]