СТАТТІ

Категорії каталогу

MOTORCYCLE TOURS / МОТОТУРИ [2]
ЕНДУРО [13]
Все, що пов'язано з позашляховими мотоциклами та змаганнями
ПОДОРОЖІ [30]
Тривалі мотоподорожі
МОТОКРАЄЗНАВСТВО [5]
Місця, варті уваги мототуриста
МОЇ МОТОЦИКЛИ [3]
Honda XR400R та Honda XL250 Degree-2
ЯХТИНГ В ТУРЕЧЧИНІ / ЯХТИНГ В ТУРЦИИ [0]
Ми пройдемо там, де ви ще ніколи не були! Ви зрозумієте, яка величезна різниця між Туреччиною отельною та Туреччиною яхтенною!
Головна » Статті » ЕНДУРО

Навігаційне обладнання ралійного мотоциклу, частина 2
Тріпметр
Незважаючи на різновид тріпметру, яким ви користуєтесь та наявні в ньому допоміжні функції, головна його справа – точно вимірювати відстань згідно з легендою.
Для цього дуже важлива можливість калібрування. Справа в тому, що відстань в легенді рахується не еталонними, а так званими мірними кілометрами, які застосовувалися при складанні легенди. Ця умовна відстань повинна перед змаганнями бути встановлена в вашому приладі як кілометр, лише тоді показання тріпметру та легенди будуть узгоджені. І навпаки, якщо ви не зробите калібрування тріпметру/одометру, на протязі етапу помилка стосовно пройденої дистанції буде накопичуватися. Тому якщо ваш тріпметр/одометр здатен калібруватися – це дуже добре (калібруватись здатна більшість електринних приладів).
Зазвичай тріпметр, який попередньо пройшов процедуру калібрування, застосовується в режимі відліку загальної відстані. Це найкращий спосіб, тому що дозволяє безпомилково користуватися колонкою загальної відстані згідно з інструкціями в легенді. 
Зворотній відлік застосовується в разі, якщо гонщик помилився поворотом або в інший спосіб трохи заблукав, але вчасно зрозумів де і коли відбулася помилка. Включивши зворотній відлік та повернувшись назад власними слідами, можна „узгодити” показання тріпметру та легенди.
В разі ж, якщо ви заблукали та пропустили кілька рядків легенди, або з’явилися розбіжності в відліку загальної відстані тріпметру з легендою (в наслідок неточного калібрування, пробуксовки колеса, тощо), надалі користатися лічильником загальної відстані буде неможливим. В такому випадку для відновлення та продовження навігаційної процедури доведеться користуватися колонкою поточної відстані (між двома ориєнтирами, вказаними в сусідніх рядках). Для цього кожного разу гонщик мусить „скидати” лічильник, аби узгодити показання тріпметру та колонки поточної відстані легенди.
Досить поширена серед ралістів практика – користуватися двома тріпметрами (зазвичай ICO). Сенс такого додаткового спорядження може бути різним залежно від перебігу подій та особливостей місцевості. Зазвичай один застосовується в парі з легендою для контролю загальної відстані з допомогою функції прямого/зворотнього відліку відстані. Другий же використовується інколи для відмірювання поточних відстаней між двома ориєнтирами, інколи для контролю пробігу до наступної заправки, а часом як допоміжний прилад для пошуку зворотнього шляху завдяки функції зворотнього відліку – в разі, якщо ви остаточно заблукали або помилились дорогою.
Ну і нарешті другий тріпметр використовується як резервний у випадку, коли основний вийшов з ладу або ушкоджений (адже завдяки тому, що тріпметр зазвичай розташовується вище всіх приладів над обтічником, він дуже вразливий при падіннях та інших аваріях).
Тріпметри з двома тріп-функціями використовуються схожим на вищезгаданий спосіб, незважаючи на певні складнощі сприйняння „спареної” інформації, особливо у стомленному стані та стресових ситуаціях. Тим не менш другий тріпметр це дуже добре принаймні з одного приводу – тримати перед очима відстань до дозаправки.
В ралі-рейдах застосовується кілька різновидів ралійних компьютерів/тріпметрів, серед яких найбільш розповсюджені ICO та IMO. 
Комп’ютер ICO ICO VR light (сріблястого кольору) американського виробництва – безперечний лідер в професійному сегменті. Недешевий аскетичний прилад, втім, добре виконує покладені на нього функції – точно вимірювати відстані, час і швидкість. Дещо дешевший молодший брат ICO Rallye 2 (2000) (малинового кольору) має трохи спрощену функціональність. Його теж часто можна побачити на дакарівських мотоциклах, зазвичай у обладнанні приватирів або в якості другого приладу. Важливо! При купівлі комп’ютеру ICO через інтернет в США або Великій Британії переконайтеся, що прилад лічить кілометри, а не милі: це налаштування програмується лише на заводі!


Ралійний комп’ютер ICO VR light – вибір професіоналів



Ралійний комп’ютер ICO Rallye 2 з пультом дистанційного керування – найпопулярніший дакарівський тріпметр

Витвір пафосного Touratech під назвою IMO-100R50 Rallye коштує і зовсім шалених грошей (500-600 євро). Але крім функцій тріпметру він вміє вимірювати і запам’ятовувати безліч іншої корисної та не дуже інформації. Взагалі ж під назвою IMO з різними індексами пропонується чимала кількість пристроїв, що різняться функціональністю на ціною.


Ралійний комп’ютер IMO-100R50 Rallye 

Органи дистанційного керування ралійним комп’ютером Touratech IMO-100R50 Rallye та тримачем легенди Touratech Roadbook Holder Motorized RB-TT


Всі вищезгадані тріпметри мають пульт дистанційного керування з трьома кнопками, який розташовується на кермі під лівою рукою.
Кращий прилад середньої цінової категорії це безперечно Vector американського виробника Trailtech, який має багато варіантів виконання мало не під всі сучасні та не дуже моделі ендуро японського та європейського виробництва. Цей комп’ютер вміє майже все, на що здатен IMO: крім загальної та поточної відстані він рахує швидкість (поточну та середню), час, температуру повітря і двигуна (через датчики, що вмонтуються в мастильну магістраль, під свічу запалення або в розрив системи охолодження „водянок”, залежить від моделі мотоцикла). Крім того, він має функції нагадування про необхідність заміни мастила та проведення ТО, що програмуються користувачем. І все це щастя за 100 $! За додаткові 20 $ можна придбати пульт дистанційного керування на кермо, підключення якого активує функцію калібрування, через яку прилад власне і перетворюється на тріпметр.


Комп’ютер Trailtech Vector, який може застосовуватися в якості тріпметру 


Щасливі власники КТМ модельних рядів EXC, LC4 та Adventure в штатній комплектації мотоциклу мають тріпметр, який легко обнуляє лічильник. 

Кокпіти мотоциклів КТМ, в яких в якості резервних збережені штатні прилади 

Можливо придбати афтермакетові пульти з кнопками на кермо для спрощення процедури керування. 


Афтермаркетовий пульт дистанційного керування штатним тріпметром мотоциклів КТМ

Багато мотоциклів японського виробництва (зокрема вельми розповсюджені у нас Honda XR250 та Suzuki Djebel 250 XC) також мають штатні тріпметри з функціями обнулення та калібрування. Але, на жаль, для керування ними ви будете змушені використовувати лише кнопки на корпусі приладу, що дуже незручно.


Штатна приборка Honda XR250 з функцією тріпметру

Нарешті числені моделі велокомп’ютерів придатні для застосування в якості тріпметрів! Відносно мотоаналогів їхня вартість – копійки, вони мають кілька лічильників відстаней, функції обнулення та калібрування, до того ж відносно легко встановлюються. Зважаючи не невеликий розмір, велокомп’ютер можливо встановити навіть беспосередньо на кермо, завдяки чому буде зручніше користуватися кнопками (втім, буде важче сприймати інформацію з екрану).


Учасник ралі Tunisia Raid застосовує два велокомп’ютери як тріпметри разом з моторизованим тримачем легенди RB730 виробництва F2R

Головною вадою велокомп’ютерів є вразливість магніту та сенсору. Крім того, їхня конструкція не розрахована на спротив вібраціям та жорсткі умови експлуатаціїї, які є нормою в ралі-рейдах. Тому застосування велокомп’ютера це, нажаль, швидше змушене короткочасне рішення, ніж остаточний вибір.

GPS-навігатор 
В сучасних ралі-рейдах GPS застосовується лише як допоміжний та аварійний засіб. Від нього вимагається лише показувати курс та координати поточного розташування, а також писати трек. Тому можливості сучасних приладів, що підтримують картографію, мають великі кольорові дисплеї та інші досягнення науково-технічного прогресу, залишаються неактуальними. Для використання в змаганнях цілком достатньо давно вийшовшого з моди пристрою, який можна чи не задарма придбати через інтернет або у знайомих. Зокрема у приладів линійки Magellan Explorist передбачена можливість налаштування навігаційних екранів, завдяки чому на одному екрані можна зібрати всю необхідну інформацію – компас, курс та координати.


Для участі в аматорському ралі-рейді цілком достатньо звичайного старого GPS-ресівера

Прилади, які монтуються на мотоцикли що беруть участь в змаганнях високого рівня, мають деякі додаткові можливості, які неактуальні при аматорському використанні. Тому ніякої істотної потреби купувати їх немає.

Установка навігаційного обладнання (організація кокпіту)
Отже, найважливіші принципи монтажу та взаємного розташування навігаційного обладнання:
1. Легенда повинна легко читатися;
2. Тріпметр/одометр повинен знаходитися якомога ближче до тримача легенди та наскільки можливо на одній лінії зверху (бажано) чи знизу з колонкою відстаней в легенді;
3. Органи керування легендою та тріпметром повинні розташовуватися так, щоб користуватися їми в процесі їзди було якомога легше. По можливості заховати тріпметр за обтічником, фарою, тощо (звичайно, якщо конструкція мотоцикла це дозволяє). Тріпметр чи не сама важлива для навігації і водночас дуже вразлива при аваріях деталь ралійного мотоцикла!
4. Тримач легенди та тріпметр повинні розташовуватися якомога вище (звісно в межах здорового глузду). Це вкрай важливо для того, аби пілот міг одночасно тримати в полі зору навігаційне обладнання і бачити дорогу. Крім безпеки, така установка не дає втомлюватися шиї, що добре позначається на фізичній витривалості.
5. Навігаційне обладнання мусить бути розташоване так, аби мінімізувати ушкодження в разі аварії.


КТМ заводської команди - взірець зразкового монтажу навігаційного обладнання. Перший тріпметр на рівні колонки загальної відстані легенди, поряд з ним на вільному місці – повторювач курсу. Другий тріпметр надійно схований на тому місці, де у цивільних мотоциклів знаходиться приборна панель
Зразок аматорської установки навігаційного обладнання. Взагалі задовільний, лише встановлений по центру, а не з лівого боку ICO Rallye2 трошки псує картину
Тут все чудово по аматорським міркам. Надійно захищений IMO, хоча й розташований нижче тримача легенди, читається чудово

Зразок незадовільної установки навігіційного обладнання. Компактно розташовані прилади змушують пілота надто далеко переводити очі з легенди до тріпметру. Підвищена втома та брак уваги йому гарантовані


Добре, але ж як розташувати тримач легенди та тріпметр якомога вище, і при цьому захистити при аварії?
Найпростіший і одночасно найбезпечніший спосіб – змонтувати тримач легенди на перемичку керма, або навіть на бак - найнижчу з можливих позицій. 


Монтаж саморобного тримача легенди та ICO Rallye2 на перекладині керма


В результаті ви будете їхати значно повільніше ніж могли б, адже при розгляданні кожної інструкції в легенді будете змушені суттєво звужувати поле зору, а то й на деякий час взагалі відводити очі від дороги, що є дуже небезпечно. Тому бажано виготовити кілька кронштейнів та трошки підійняти в гору тримач легенди та тріпметр. Це рішення цілком доречне для аматорського використання, при якому виправдовує свої недоліки простотою та надійністю.
переконайтеся, що тримач легенди не заважає магістралі переднього гальма коли вилка повністю складена!


Монтаж на перекладині керма тримача легенди Touratech та ралійного комп’ютеру Touratech IMO


Чудовий зразок швидкознімного монтажу навігаційного обладнання на кріплення фетбару


Не пожалкуйте часу, аби надійно захистити сенсор тріпметру на колесі! Переконайтеся, що сенсор змонтований з запобіжними засобами, як то фіксатором різьби, дротом безпеки, тощо. Магніт сенсору приклейте надійним клеєм, бажано в непомітному місці. Непогана ідея захистити невеликими щитками від каміння, гілок та паліччя як сенсор, так і магніт.

Категорія: ЕНДУРО | Додав: olexarider (20.01.2010)
Переглядів: 3439 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 1
1 olexarider  
0
Тут чудова стаття російською мовою про особливості навігаційної процедури для мотоциклістів

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]